Voorstellen Brigitte den Outer – klachtencommissie MITT

Ongewenste omgangsvormen komen in elke werkomgeving voor. Het kan gaan om pesten, discriminatie, seksuele intimidatie, agressie of zelfs geweld. Vaak hebben bedrijven een eigen interne- of externe vertrouwenspersoon. Is dat niet het geval? Of wil een werknemer of werkgever liever naar een externe partij? Dan kunnen bij de MITT aangesloten bedrijven en werknemers in contact komen met een vertrouwenspersoon of de Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen van de MITT.

Brigitte G. den Outer-Kroon is sinds kort het nieuwe commissielid (namens de werkgevers) van de Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen.

1. Vertel eens, wie is Brigitte?

    Brigitte den Outer-Kroon, 64 jaar en ik woon in Den Haag. Hier ben ik ook geboren, maar ik ben opgegroeid in Nijmegen. Daarna heb ik nog in Rotterdam, 2 jaar in Venezuela en 7 jaar op Aruba gewoond. In Rotterdam en op Aruba werkte ik als advocaat. In 2000 ben ik teruggekomen vanuit Aruba en in Den Haag als advocaat arbeidsrecht gaan werken bij De Brauw Blackstone Westbroek. Toen dit kantoor wegging uit Den Haag, ben ik voor mezelf begonnen. 12 jaar lang heb ik voor mezelf gewerkt, maar drie jaar geleden heb ik mij toch weer bij een kantoor in Amsterdam Noord aangesloten. Helaas was dit qua reisafstand niet prettig. Sinds 1 januari ben ik geen advocaat meer. Ik zou mezelf nu omschrijven als arbeidsrecht consultant.

    Wie ben ik dan nog privé? Ik ben trotse moeder en sinds kort ook oma. Ik kom graag buiten en ga dan lekker richting de duinen. Ik lees veel en houd ook echt van muziek. Daarnaast kijk en doe ik graag klassiek ballet. Super goed voor je flexibiliteit en om lekker fit te blijven.

    2. Hoe ben je bij de MITT terechtgekomen?

      Eigenlijk gewoon via een vacature via Indeed. Nadat ik gestopt ben als advocaat ben ik gaan kijken wat mij leuk leek. Ik vind Klachtencommissiewerk erg leuk om te doen en heb toen meldingen aangezet. Toen ik de vacature voorbij zag komen dacht ik: Dit past helemaal in mijn straatje!

      Als advocaat zit je aan een kant van het verhaal. In een commissie krijg ik het hele proces mee: de klacht komt binnen, beoordelen van de klacht en natuurlijk oplossen. Dus dat lijkt mij ook vooral erg leuk: geen eindeloze procedures maar ook echt concrete zaken oplossen.

      3. Je bent binnen de klachtencommissie het nieuwe commissielid (op voordracht van de werkgever). Waarom vind je het belangrijk om deze rol te vervullen?

      De ongewenste omgangsvormen zijn er altijd al geweest, maar mensen konden er weinig mee want konden nergens terecht of het was de vraag of er überhaupt iets mee werd gedaan. Daarom vind ik het belangrijk dat er nu commissies zijn waar je naar toe kunt en omgangsvormen bespreekbaar kunt maken. En dat je ook weet dat er daarna echt consequenties aan zitten voor de pleger en er dus naar een oplossing/oordeel wordt gekeken. Het is super belangrijk dat deze transparantie er is en ik hier een bijdrage aan kan leveren.

      4. Wat kun jij betekenen in jouw rol als commissielid?

      Als voormalig advocaat arbeidsrecht heb ik al heel lang ervaring met mensen in werksituaties en problemen die eruit voort kunnen komen. Ik ben goed bekend met juridische kader en als advocaat ben je vaak ook coach of bemiddelaar. Deze achtergrond ga ik meenemen in mijn rol als commissielid.

      5. Er is steeds meer aandacht in de media over het onderwerp Ongewenste Omgangsvormen. Wat vind je hiervan?

      Ik vind het goed dat Ongewenste Omgangsvormen benoemd wordt in de media. En dat er regels komen en meldpunten zijn. Er zijn nu wegen. Vroeger moest je stoute schoenen aantrekken en dan nog 9 van de 10 keer gebeurde er niet echt iets met jouw klacht.

      Er speelt zoveel tegenwoordig op de werkvloer, ook door bijvoorbeeld stress en prestatiedruk. Dus het is goed dat er aandacht voor is. Door deze discussie zijn er nu wel regels en commissies die in opkomst zijn. Maar het is dus eigenlijk ook treurig dat het zoveel in het nieuws moet zijn…

      En ja, het lijkt af en toe wel een beetje door te slaan. Niet alles moet overtrokken worden en leiden tot de klachtencommissie. Het is goed om open te zijn en te blijven praten in een organisatie. En een leidinggevende moet het juiste voorbeeld blijven geven.

      6. Wat is je tip voor de sector: hoe creëer je zo’n veilige werkomgeving?

      Zorg voor een open werkomgeving en voor leidinggevenden die het goede voorbeeld geven. Het is belangrijk om omgangsregels vast te leggen. Denk aan normen/waarden en hoe je met elkaar omgaat in de organisatie. Maar niet alleen dit vastleggen helpt. Je moet er als organisatie dan ook regelmatig op terugkomen. Het bespreekbaar houden. Want kleine dingen kunnen iets heel groots worden. Dus blijf regelmatig herhalen, organiseer sessies en blijf transparant!

      Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen
      Heb je als werkgever of als werknemer een vertrouwenspersoon nodig of wil je een klacht indienen bij de Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen? De MITT werkt met gecertificeerde en geaccrediteerde externe vertrouwenspersonen en heeft een eigen Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen. Zie voor contactgegevens: Vertrouwenspersoon / Klachtencommissie – MITT. Hier vind je ook het MITT-protocol voor de Vertrouwenspersoon en Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen

      Voor de werknemerskant zoeken we nog een commissielid. Is dit iets voor jou? Of ken je iemand die hier geschikt voor is? Bekijk de vacature.